Bijgewerkt op 19 juli 2023

Wat heeft een startende VA nodig?
Hieronder een lijstje met zaken die een startende virtueel assistent echt nodig heeft, naast de voor de hand liggende zaken als een website en social media profielen.
Wat ga je doen
Op nummer 1 met stip staat natuurlijk: wat ga je doen? Je hebt beslist een duidelijke en heldere beschrijving van je diensten nodig. Eentje die iedereen kan begrijpen:
- Wat je doet
- Voor wie je dat doet
- En wat de voordelen van je diensten zijn voor de klant.
Wat heeft een startende VA nodig?
Je hebt een niche nodig. Een niche is een groep mensen die gemeenschappelijke problemen hebben die jij kunt verhelpen. Ook als je iedereen kunt helpen is het belangrijk een niche te kiezen. Want zonder een niche is de markt zo groot dat je in je problemen komt met het schrijven van je teksten.
Je kunt je teksten dan niet richten op een doelgroep en dat heeft als gevolg dat je het aan je prospects over laat om te bedenken of jij de juiste persoon bent om hun problemen te verhelpen. Dat blijkt dan niet duidelijk uit je teksten. En dan kiezen ze voor iemand in wie ze wel duidelijk herkennen dat het de juiste persoon is om hun narigheid te verhelpen.
En realiseer je ook dat je zonder niche met alle andere VA’s concurreert. Ook als je dit niet wilt zien. Ook als je zegt dat je geen concurrenten hebt maar alleen collega’s. Want jullie vissen in dezelfde vijver. Maar zodra je een niche kiest word je uniek of bijna uniek en de concurrentie wordt overzichtelijk. Hoe duidelijker je doelgroep is, hoe minder concurrentie je zult ervaren.
Pitch
Iedereen die je tegenkomt kan een klant worden of kan een verwijzer worden. Je krijgt behoorlijk vaak de gelegenheid om anderen te vertellen wat je doet en die kansen moet je ook pakken.
Maar aandacht is schaars. Als je op het moment dat de kans zich aandient nog moet gaan verzinnen wat je wilt gaan zeggen, dan is de kans alweer voorbij. Zorg daarom dat je een korte en duidelijke introductie voorbereid. Zorg dat je weet wat je wilt zeggen wanneer de gelegenheid zich aandient.
Zelfvertrouwen
Onderschat dit niet. Je hebt veel zelfvertrouwen nodig. Niet iedereen in je omgeving zal het zien zitten dat je een bedrijf begint en ze kunnen het je ook gaan afraden.
Maar ook als je je daar niets van aantrekt, dan zul je dingen moeten doen die je heel erg eng vindt en die je misschien nooit eerder hebt gedaan: jezelf verkopen bijvoorbeeld. Als je dat zelfvertrouwen nog niet hebt dan is het niet hopeloos: je kunt leren jezelf te steunen en je zelfvertrouwen zal dan toenemen.
PC met snel internet en een rustig hoekje
Voor de hand liggend: je hebt een PC nodig, maar je hebt ook snel internet nodig. En als je gaat reizen, zorg dan ook dat je een VPN op die pc installeert. Kies geen goedkope VPN, want je zult ‘m vaak nodig hebben en een goedkope VPN is traag. Ik gebruik ExpressVPN en merk geen vertraging. Dat is wat je wilt.
Contacten: een netwerk
Het liefst heb je ook een groot netwerk, want je hebt veel contacten nodig om klanten te krijgen. En houd die contacten ook warm! Overigens: ik had zelf geen groot netwerk en evengoed lukte het. Maar zonder groot netwerk kost het meer moeite.
Het minimale dat je nodig hebt
Dit is het minimale dat je nodig hebt. Natuurlijk kun je dit uitbreiden met een logo, een brochure, een nieuwsbrief, nog meer social media platforms en wat al niet meer. Maar al die dingen heb je niet absoluut nodig om te kunnen starten.
En als je al die andere dingen nog niet hebt, dan hoef je je daar dus ook niet door te laten weerhouden om te starten. En je hoeft ook niet te wachten tot je alles hebt. Want hoe sneller je begint met klanten werven, hoe eerder je je eerste klant zult hebben. En je kunt ook klanten bedienen terwijl je logo en je website nog niet klaar zijn.
Toen ik zelf begon had ik nog geen website. Ik had ook geen bureau, maar wel een oude keukentafel. Maak je dus niet druk om dit soort dingen. Focus op contacten leggen en klanten werven.