
Focus in je marketing
Focus in je marketing levert meer op dan van alles proberen.
Als het bijvoorbeeld om je doelgroep gaat, dan bereik je meer als je 1 duidelijke doelgroep kiest. Met 1 duidelijke doelgroep kun je je specialiseren in de problemen en de oplossingen voor deze ene doelgroep.
En dan ga je je automatisch verder specialiseren en daardoor ga je je ook onderscheiden. Want jij weet alles over deze ene doelgroep. Door een niche te kiezen zul je meer klanten werven en minder concurrentie ervaren.
Focus in je social media
Als je een duidelijke doelgroep hebt gekozen, dan hoef je ook niet op alle social platforms te zijn. Kies er gewoon eentje waar je doelgroep zit. Leer alles over dat ene platform en plaats er content van hoge kwaliteit.
Het is veel beter om een goed gesprek te hebben met één persoon die je graag zou willen kennen, dan een bericht uit te zenden naar duizenden, van wie de meesten niet luisteren.
Zorg dat je elke dag iets post op dat ene platform waar je doelgroep zit en ga gesprekken aan met de mensen uit je niche. Dan word je duidelijk zichtbaar. Niet voor iedereen natuurlijk, maar wel voor je niche. Probeer die mensen op je mailinglijst te krijgen.
Dit geldt voor iedere vorm van marketing. Zorg dat je heel goed wordt in een vorm van marketing. Het maakt niet uit wat dat is, volg hierin je voorkeur want dan word je er makkelijker goed in. Zorg dat je goed wordt in bellen, in bloggen, het maken van video’s of podcasts, het maakt allemaal niet uit als je het maar consequent doet.
Hoe meer manieren je kiest, hoe ingewikkelder het wordt en hoe meer jij moet kunnen en je kunt nou eenmaal niet overal goed in zijn. Dat kan niemand.
Focus in je dienstenpakket
Dit geldt natuurlijk ook voor je dienstenpakket. Met focus in je dienstenpakket lukt het beter om klanten aan te trekken dan wanneer je een heleboel diensten aan een heleboel soorten mensen aanbiedt. Als je dat wilt veranderen, dan zou je ook moeten beginnen met een doelgroep te kiezen.
Want als je dat gedaan hebt, dan heb je een groep mensen met gemeenschappelijke kenmerken en gemeenschappelijke behoeften. En daar vloeit uit voort dat je een dienstenpakket kunt samenstellen dat bij de behoeften van deze mensen past.
Maar andersom kan ook. Begin dan met je diensten in kaart te brengen en kijk dan welke doelgroep daar logisch uit voortvloeit.
Orde scheppen in je diensten
Hier zie je een bloem staan met een aantal bloemblaadjes met in het midden het hart van de bloem.

De vraag is nu:
- Wat is de kern van je diensten? Schrijf dat in het hart.
- En wat zijn je andere diensten? Geef elke dienst een bloemblaadje.
Waarschijnlijk heb je nu nog het e.e.a. aan diensten “over”. Dingen die je graag doet en waar je goed in bent, maar die eigenlijk niet bij de kern passen.
Focus in je dienstenpakket
Als je focus in je dienstenpakket wilt aanbrengen dan zou je deze diensten die “er niet bij horen” moeten laten vallen.
Dit betekent niet dat je niet meer kunt doen wat je leuk vindt en waar je klant om vraagt. Maar je vertelt hier niet over op je website en je gaat er ook geen marketing voor doen. Want dan kun je de rest samenvoegen tot een logisch geheel waar je ook echt mee uit de voeten kunt. Zo simpel is het.
Als het niet zo simpel is
Soms is het gewoon niet simpel en kun je eigenlijk sommige diensten niet laten vallen. Dat zou een verspilling van talent zijn. Daar heb ik zelf ook last van ;). Dan is het belangrijk te weten dat er geen man overboord is zolang je dan maar wel een duidelijke doelgroep hebt.
Als je extra diensten voor een andere doelgroep zijn, dan kun je die beter op een subdomein zetten. Want anders weet Google geen raad met je. Daarom: als het niet simpel is en je hebt meerdere doelgroepen, gebruik dan per doelgroep een subdomein.
Marketing voor VA’s
Gratis tips voor VA’s om meer klanten te krijgen en gemakkelijker klanten te krijgen
We beginnen met een serie om je specialisatie en je doelgroep helder te krijgen of bij te stellen
Is dit iets voor jou?

Judith de Vries
Get Clients Now!™ facilitator
In 2006 ben ik mijn bedrijf begonnen. Ik specialiseerde me in e-mailmarketing, Mailchimp en later ook in MailerLite.
Ik ben doorgegroeid tot Get Clients Now!™ faciliator en ik vind het nu tijd om mijn kennis aan jou door te geven.