
Hoe praten mensen over je bedrijf
Hoe praten mensen over je bedrijf? Zou het niet geweldig zijn als je iets zou kunnen doen om te stimuleren dat mensen op een positieve manier over je bedrijf gaan praten? En zou het niet geweldig zijn als je precies zou kunnen sturen wat ze over je gaan zeggen? Nou, dat kun je!
Wanneer praten mensen over je bedrijf
Gunstige voorwaarden scheppen
Mensen gaan over je bedrijf praten als je hier gunstige voorwaarden voor schept. En je schept gunstige voorwaarden als je ervoor zorgt dat de mensen die over je bedrijf praten zich hier goed door voelen.
Als ze ontevreden zijn
En ze praten nog veel meer over je als ze ontevreden zijn. Maar dat wil je liever niet creëren.
Zorg dat praten meerwaarde geeft
Je praters voelen zich slim
Er is een organisatie die zich bezig houdt met het stimuleren van mond-tot-mond.
Ik las laatst een strategie die gebruikt werd door een merk dat zonnebrandproducten maakt. Dit merk organiseerde een gratis cursus. Die cursus werd gegeven door oncologen en aan tattoo artiesten. De oncologen onderwezen aan de tattoo artiesten hoe je de vroege tekenen van huidkanker kunt herkennen.
Praten heeft meerwaarde
Deze kennis voegt iets toe aan de beroepskennis van een tattoo artiest, waardoor deze kennis meerwaarde heeft voor deze mensen.
Omdat deze kennis belangrijk is in hun vak, kun je verwachten dat ze dit onderwijs gaan doorgeven aan hun medewerkers.
- Hoe denk je dat de medewerker van de tattoo artiest praat over deze cursus?
- En hoe denk je dat een klant die naar de dokter gestuurd is praat?
- Hoe denk je dat het zonnebrandmerk uit de verf komt?
Mond tot mond
*Dit is een Engelstalig boek waarin je nog veel meer voorbeelden kunt vinden.
Natuurlijk is het voor een klein bedrijf nauwelijks mogelijk om zoiets groots aan te pakken als in het voorbeeld hierboven.
Maar weet je, door erover te lezen kom je vanzelf op ideeën die wel haalbaar zijn voor een klein bedrijf.
Nog meer ideeën over marketing vind je op het blog. Lees bijvoorbeeld ook eens over de kledingzaak die een vogelverschrikker als heer gekleed heeft.

*Affiliatelink
Kennis weggeven
Kun jij iets bedenken waardoor je bedrijfsnaam over de tong gaat? Kun je een positieve actie bedenken die zoveel waarde biedt dat mensen over je blijven praten?
Als je iets kunt bedenken waardoor mensen over gaan praten en over je blijven praten, hoef je geen advertenties te plaatsen. En wist je dat mensen over je laten praten een veel effectievere marketing methode is dan bijvoorbeeld het plaatsen van advertenties?
Social media marketing
Viraal gaan
Bedenk hierbij dat social media marketing niet veel verschilt van mond-tot-mond-reclame: het komt op hetzelfde neer, maar verspreiding via de social media kan veel sneller gaan!
Weet jij wat mensen op dit moment over je zeggen op de social media, of ben jij alleen aan het zenden?
Als je niet weet wat mensen over je zeggen, dan is dit een verzuim dat je snel moet herstellen, want met een goede mond-tot-mond campagne kun je jezelf geweldig in de markt zetten.
Marketing voor VA’s
Gratis tips voor VA’s om meer klanten te krijgen en gemakkelijker klanten te krijgen
We beginnen met een serie om je specialisatie en je doelgroep helder te krijgen of bij te stellen
Is dit iets voor jou?

Judith de Vries
Get Clients Now!™ facilitator
In 2006 ben ik mijn bedrijf begonnen. Ik specialiseerde me in e-mailmarketing, Mailchimp en later ook in MailerLite.
Ik ben doorgegroeid tot Get Clients Now!™ faciliator en ik vind het nu tijd om mijn kennis aan jou door te geven.