
Waarom je je doelen hoog moet stellen
Laatst zei een virtueel assistent tegen me dat ze zich voelde als een klein bootje op een grote woelige oceaan. Dat is eigenlijk ook zo. En dat is precies de reden waarom je je doelen hoog moet stellen.
Waarom je je doelen hoog moet stellen
Ondernemen lijkt wel een beetje op zeilen: de wind verandert voortdurend en als je wilt komen waar je wilt zijn, dan moet je voortdurend overstag gaan. Daar ga je tijdelijk een andere kant op dan de richting waar je naartoe wilt.
En hierdoor kun je heel makkelijk je oriëntatie kwijt raken. En dat is de reden waarom je je doelen hoog moet stellen.
Stel je eens voor
Stel dat je aan het zeilen bent op een groot meer. Het waait flink en het is lunchtijd. Je wilt naar een dorp om daar lekker op een terrasje te gaan lunchen. Dan moet je dus eerst een dorp vinden. Maar dat meer is veel te groot om goed te kunnen zien waar de dorpen liggen. Dus je doet maar wat.
Maar de kerktorens zijn wel te zien. Ook als je heel ver weg bent. Want een kerktoren is veel hoger dan een dorp. Als het dorp nog helemaal niet te zien is, dan is de kerktoren wel te zien. Een kerktoren is als een hoog gesteld doel.
Een hoog gesteld doel kun je al zien als je er nog heel ver vandaan bent. En doordat je het ook kunt zien als je er nog heel ver vandaan bent, kun je er op navigeren. Ook als de wind van de verkeerde kant komt. Je houdt gewoon de kerktoren in de gaten en ook als je vaak overstag moet gaan, zorgt de kerktoren dat je op koers blijft.
Omdat je weet waar je naartoe wilt, zul je kansen van afleidingen kunnen onderscheiden.
Zijn je doelen haalbaar?
Als ik zeg dat je je doelen hoog moet stellen, dan zie ik je denken. En als ik doorvraag blijkt het te kloppen: je denkt dat je doelen toch wel haalbaar moeten zijn.
Denk jij dat ook? Krijg je het benauwd bij de gedachte dat je gaat mikken op een hoge omzet? Gewoon omdat dit zo onrealistisch lijkt dat het toch nooit gaat gebeuren? En omdat je denkt dat dit je veel meer tijd gaat kosten dan je erin wilt steken?
Als je zoiets denkt, besef dan dat:
- jij helemaal niet weet wat haalbaar is
- en dat het er niet echt toe doet: het is de kerktoren die je nodig hebt voor je navigatie.
Oriënterende doelen
Je mag het best een beetje benauwd hebben als je aan hoog doel denkt. Maar waar je wel op moet letten, is dat je het niet zo gek maakt dat je doel je niet meer motiveert. Want een doel dat niet motiveert, dat kan niet werken. Maar op een laag gesteld doel kun je niet navigeren.
Als je een hoog doel hebt gesteld en je krijgt ergens in het proces het gevoel dat dit echt niet gaat lukken waardoor je de handdoek in de ring wilt gooien, besef dan dat een kerktoren heel erg hoog lijkt als je er vlak voor staat. Maar als je midden op dat meer zit, dan lijkt diezelfde kerktoren helemaal niet zo hoog.
Anders gezegd: als je doel veel te hoog gesteld lijkt, dan kun je dit oriëntatiepunt in stand houden, maar de tijd waarbinnen je dat doel wilt halen wat ruimer stellen. En daardoor lijkt je doel direct ook veel haalbaarder. Want weet jij precies waar je over 5 jaar staat? En over 10 jaar? Geef jezelf de kans.
Motivational speaker Rob Wuijster heeft hier een keer een verhaal over verteld tijdens mijn online marketinggroep Houthakken en water halen. Die video kun je hier vinden.
Marketing voor VA’s
Gratis tips voor VA’s om meer klanten te krijgen en gemakkelijker klanten te krijgen
We beginnen met een serie om je specialisatie en je doelgroep helder te krijgen of bij te stellen
Is dit iets voor jou?

Judith de Vries
Get Clients Now!™ facilitator
In 2006 ben ik mijn bedrijf begonnen. Ik specialiseerde me in e-mailmarketing, Mailchimp en later ook in MailerLite.
Ik ben doorgegroeid tot Get Clients Now!™ faciliator en ik vind het nu tijd om mijn kennis aan jou door te geven.
Auteursrecht afbeelding: pumpelhagen.