
Waarom verwijzen mensen naar je bedrijf?
Heb je enig idee? Of verwijzen ze niet naar je bedrijf? Juist dan moet je verder lezen.
De reden waarom mensen naar je bedrijf verwijzen is dat ze op het juiste moment aan je denken. Ze denken aan je op het moment dat ze met hun vriend, collega of kennis aan het praten zijn en hun gesprekspartner iets zegt waardoor ze aan je denken.
Stimuleren om te verwijzen
Iedereen wil graag dat anderen klanten gaan sturen. De vraag is daarom: hoe krijg je dit voor elkaar?
De eerste stap is dat ze op de juiste tijd en in de juiste omstandigheden aan je denken. Dit krijg je voor elkaar door zelf heel helder te zijn in wat je te bieden hebt. Want als je daar niet helder genoeg in bent, dan valt het kwartje niet bij je verwijzer op het moment dat jij juist zo graag zou willen dat het kwartje wel valt.
Maar er is meer voor nodig dan helderheid over wat je te bieden hebt. Een vriend naar iemand verwijzen is een risico. Stel je eens voor dat je een vriend naar iemand verwijst en dat die vriend dan achteraf bij je komt klagen. Hoe voel je je dan?
Deze situatie wil je niet creëren. Je zult daarom pas gaan verwijzen als je er heel erg zeker van bent dat je vriend tevreden zal zijn. Voordat iemand naar je gaat verwijzen, moet hij of zij zelf eerst tevreden over je zijn. En hij of zij moet het vertrouwen hebben dat jij z’n vriend eenzelfde soort ervaring zal bieden.
Waarom verwijzen mensen naar je bedrijf
Het antwoord op de vraag waarom mensen naar je bedrijf verwijzen bestaat dus uit verschillende componenten:
- Ze kunnen naar je verwijzen omdat je helder bent in wat je doet.
- En ze willen naar je verwijzen omdat ze tevreden over je zijn.
- En ze hebben er vertrouwen in dat je hun vriend dezelfde fijne ervaring gaat bieden.
Je kunt dit natuurlijk allemaal gewoon op z’n beloop laten en hopen dat het gebeurt. En het zal dan ook af en toe weleens gebeuren. Maar als je een motortje aan zet gaat het sneller. Er zijn een aantal soorten verwijzingen en manieren waarop je die kunt stimuleren:
Verwijzingsprogramma
Je kunt een verwijzingsprogramma gaan beginnen. Denk nu niet alleen aan affiliatelinks op de website van een ander, want we hebben het nu over mensen die al ervaring met je hebben. Ze kennen je al: het zijn je klanten en het is veel beter dat je klanten op de juiste tijd en de juiste plaats aan je denken en naar je gaan verwijzen dan dat ze een link op hun website plaatsen.
Dus biedt ze iets aan: als je iemand naar me toestuurt dan krijg je xxxx. Verzin maar iets. Waar het om gaat is dat je ze iets aanbiedt waardoor ze er zelf voordeel van hebben om aan je te gaan denken op het moment dat jij dat graag wilt.
Dit werkt overigens lang niet altijd. Ik ken ook mensen die spontaan naar me verwijzen en daar beslist niets voor willen krijgen. Die mensen koester ik uiteraard.
Impliciete verwijzingen
Impliciete verwijzingen zijn een heel ander soort verwijzingen.
Stel je voor dat je een website bezoekt, je overweegt om te kopen maar je weet het nog niet zeker. Wat doe je dan? Je gaat op zoek naar sociale bewijzen ofwel je gaat recensies lezen.
- En wat doet het dan met jouw vertrouwen in dat bedrijf als je een fantastische aanbeveling leest die geschreven is door je beste vriendin?
- Wat doet het met je als je een uitstekende review leest die geschreven is door een concurrent, of een vage kennis, of iemand die je op een andere manier kent?
Neemt je vertrouwen in het bedrijf dan toe of af? Wat doet dit met je beslissing om wel of niet te kopen bij dit bedrijf?
Als je allerlei kennissen van je klanten wilt stimuleren om bij jou te gaan kopen, zorg dan dus voor aanbevelingen.
Concreet verwijsmateriaal
Concreet verwijsmateriaal is stoffelijk. Je geeft iemand iets dat hij aan een ander door kan geven. En dat kan van alles zijn.
In het verleden heb ik ooit een waardebon gemaakt op het formaat van een visitekaartje. En die waardebon heb ik uitgedeeld aan mijn klanten om door te geven aan hun vrienden. Een lekker klein dingetje zodat het altijd bij zich konden dragen. Want anders ligt het natuurlijk thuis op het moment waarop jij graag wilt dat ze het gaan geven.
En je kunt ook je gewone visitekaartje inzetten om mensen te helpen naar je te verwijzen.
Betrek er een goed doel bij
Mensen houden ervan om goed te doen, dus betrek er een goed doel bij. Bijvoorbeeld: als je deze maand xxx koopt dan doneren wij xxx aan het goede doel xxx.
Ik heb zelf ook zo’n goed doel waar ik af en toe een actie voor organiseer. Zoiets kan een heel eenvoudige vorm hebben. Ik werk af en toe een dag voor Kiva, dat is een organisatie die microleningen uitzet.
Als ik een microlening wil geven kost me dat 25 dollar en de organisatie heeft natuurlijk ook kosten, dus ze vragen een donatie van 3,75 dollar per lening. Dat vertaal ik dan om het simpel te houden naar 30 euro. En dan kun je een uur Mailchimp coaching inkopen voor 30 euro. Voor dat bedrag geef ik dan een microlening.
Daarmee zijn er twee aantrekkende factoren: sommige mensen komen omdat het 1 dag heel goedkoop is, anderen vinden het leuk dat hun betaling gebruikt wordt voor een microlening en als klap op de vuurpijl geldt dit maar 1 dag waardoor er schaarste ontstaat.
Het begint met vertrouwen
Je kunt zelf dus een heleboel doen om mensen te helpen naar je bedrijf te gaan verwijzen. Maar ook als je dat allemaal doet zal dit niet gebeuren als je klant er niet zeker van is dat z’n vriend tevreden zal zijn. Begin daar dus mee. Jij moet het makkelijk en logisch maken om naar jou te gaan verwijzen.
Marketing voor VA’s
Gratis tips voor VA’s om meer klanten te krijgen en gemakkelijker klanten te krijgen
We beginnen met een serie om je specialisatie en je doelgroep helder te krijgen of bij te stellen
Is dit iets voor jou?

Judith de Vries
Get Clients Now!™ facilitator
In 2006 ben ik mijn bedrijf begonnen. Ik specialiseerde me in e-mailmarketing, Mailchimp en later ook in MailerLite.
Ik ben doorgegroeid tot Get Clients Now!™ faciliator en ik vind het nu tijd om mijn kennis aan jou door te geven.